Клас:2 Урок музичного мистецтва
Урок №10
Тема семестру: Світ музичних творів
Тема уроку: Образи природи у музиці, сюїта. М.Степаненко «Про звірів» , С. Прокоф’єв «Дощ і веселка» - слухання. «Ходить квочка» , «Зійшов місяць » -розучування.
Мета.
1.Навчати співвідносити живописні образи з музичними.
2.Розвивати музично-творчі здібності, фантазію, уяву,вокально-хорові навички і спостережливість.
3.Виховувати співацьку та слухацьку культуру, любов до класичної музики, естетичний смак.
Обладнання.Музичний інструмент. Мультимедійна презентація. Музичний центр, диск. Маршрут подорожі.
Тип уроку. Урок поглиблення теми.
Форма проведення. Урок-подорож.
СТРУКТУРА УРОКУ
I.Організаційний етап.
Урок музики у нас запросив усіх у клас,
Привітаймось дружно всі: «До-ре-мі-фа-соль-ля-сі».
Плесніть, діти, кілька раз, до роботи – все гаразд.
Привітаймось дружно всі: «До-ре-мі-фа-соль-ля-сі».
Прийшов вже місяць листопад:
Стоять берізки голі вряд.
В тумані річка потонула.
Природа вже давно заснула...
II.Повідомлення теми, мети уроку.
- Сьогодні, діти, тема нашого уроку «Образи природи у музиці». І будемо з вами подорожувати світом музики. Ми будемо вчитись слухати і відчувати музику, дізнаємось багато цікавого.
- Природа завжди надихала митців на створення художніх образів в поезії, музиці, образотворчому мистецтві. У художника є фарби, у поета чи письменника – слово.
- А як ви думаєте, діти,що для написання творів потрібно композитору?
- Так, вірно, ноти.
- Природа завжди була важливим об’єктом зображення. Зміна пір року розглядалась як зміна періодів людського життя. Пробудження природи навесні символізувало юність, зимовий стан природи уособлював кінець шляху - старість.
- Діти , що ж таке музика?
- Музика - це мистецтво звуків. Тут ми чуємо гуркіт грому, спів пташок, виття вітру. Звуки церковного дзвону. кроки людини, тупотіння коней, шум бурхливих хвиль і ледь чутне пищання новонароджених курчат, крик півня…
- Сьогодні на уроці ми здійснимо подорож веселим потягом. Нас очікують музичні станції та цікаві завдання , який не тільки швидко домчить до станції «Сюрприз» заданим маршрутом, але й подарує всім чудовий настрій.
ІІІ.Слухання музики
- Отже, вирушаємо в дорогу. Розпочинається наша подорож зі станції «Послухай, поміркуй».
- Я вам пропоную прослухати музику українського композитора Михайла Степаненка «Про звірів». Цей твір складається яз 6 частин – «Дельфін», «Білочка» , «Черепаха» , «Мавпи» , «Лисиця» , «Бегемот». Я вам пропоную прослухати 2 п’єси. Прослухайте і спробуйте назвати ці п’єси. Слухання твору
Бесіда.
- Як би ви назвали ці п’єси? ( «Дельфін», «Білочка» )
- В якому вони настрої ?
- Це музика вокальна чи інструментальна?(Відповіді учнів)
- Чим сподобалась музика? Спробуймо відтворити характер музики рухами за допомогою рук. ( повторне слухання)
Літературна хвилинка
Українська природа…
Незбагненна її врода:
У бурхливих ріках – чиста вода,
Й тепла й лагідна погода…
У Карпатах на Поліссі
Свіжо й чисто скрізь у лісі…
Заєць , білочка, куниця, пробігає ще й лисиця.
Дятел дупла вибиває,
Соловейко душу крає,
А вночі сова гуляє-
В полі гризунів шукає…
Знову день настав у краї:
Річка синяя тече,
І сорока скрекоче,
Цвіркуни в траві співають,
Пастухи в сопілку грають.
Соковиті луки сполонили
Наші милі вівці білі,
На полях коровий коні
Випасаються на волі…
Це наш край, наша природа –
Незбагненна її врода!
Світлана Фостяк
- Ось так змальовано українську природу у поезіі…
- А російський композитор Сергій . Прокоф’єв відтворив красу природи у творі «Дощ і веселка.
- Уважно вслухайтесь у твір .
- Що ви почули? ( дощові краплини)
- А що ви побачили? (чарівливе мерехтіння барвистої веселки).
- А тепер розгляньте репродукцію картини Євгена Молєва «Дощ пройшов .Веселка»
- Діти, що ви бачите на картині?
- Порівняйте характер музичного твору і картини ( картина показує одне явище – веселку, а в музиці ми відчуваємо і звуки дощу . і сяйво веселки).
- І як висновок, закінчіть речення:
Урізних видах мистецтва відображається….( природа).
А веселий потяг мчить до наступної станції «Рухаємось».
ІV.Фізкульхвилинка
Пісня «Що нам осінь принесе?» (діти співають з рухами)
V. Хоровий спів.
На горизонті – музична станція «Заспіваймо разом» .
- Сьогодні ми розучимо пісню В.Поповича «Зійшов місяць»
- Зараз я її виконаю, а ви уважно прослухайте і визначте її настрій. (Художній показ пісні).
- Бесіда.
- Який настрій пісні?
- Про що вона розповідає?
- Чим вона вам сподобалась?
- Пригадайте і назвіть інші музичні твори , присвячені природі ( «Осінь» , «Два єноти вчили ноти» ).
- Приготувались всі до співу.
Спинки рівні, як тростинка,
Ручки вниз чи на колінка.
- Розспівування (поспівка – лічилка «Ходить квочка коло кілочка»).
- Чи можна сказати . що у ній розповідається про природу?
Iгровий момент
- За руками вчителя діти виконують піано (руки внизу) , форте ( руки вгорі).
- Розучувати пісню будемо по фразах.
- Я співаю перший куплет, а ви всі уважно слухаєте, слідкуєте за рухом мелодії.
Розучування пісні. Спробуймо виконати її, передаючи характер музики рухами рук.
А веселий потяг мчить нас далі. І наступна музична станція «Веселого дзвоника». Дзвіночок закликає нас до уваги!
VІ. Підсумок уроку.
- Сьогодні на уроці ми старались чути, відчувати, бачити, фантазувати, творити.
- Чи цікавою була для вас ця подорож?
- Що цікавого розповісте своїм друзям і батькам?
- А веселий потяг не збавляє обертів… Ми під’їжджаємо до музичної станції «Сюрприз»!
- І станція привітно зустрічає талановитих, розумних, старанних і просто зразкових пасажирів веселого потягу.
- Ой, що це?
- Осінні листочки!
- Щедра осінь принесла активним учням.
- Дякую вам за роботу. Урок закінчено. До побачення!
|