Субота, 04.05.2024, 01:55
Сайт Остапчук Ірини Іванівни, учителя музичного мистецтва
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Мої файли [2]
Науково-методична діяльність [3]
Педагогічна діяльність [8]
Позаурочна діяльність [1]
Виховна робота [1]
Дистанційне навчання [3]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Файли » Педагогічна діяльність

Народні танці.
22.02.2018, 23:09

Клас:5        Урок музичного мистецтва
Урок №12
Тема семестру:     Народна музика

Тема уроку: Народні танці. В. Монті «Чардаш»для скрипки та фортепіано. А.І. Хачатурян балет «Гаяне», лезгінка- слухання.Французька народна пісенька «Танець каченят» -розучування.
Мета.
1. Ознайомити учнів з історією виникнення й різновидами українських народних народних танців, особливостями їх звучання та виконання,
2. Навчити розрізняти на слух ритмічні особливості танцювальних композицій.
3. Розвивати музично-творчі здібності, фантазію, уяву,вокально-хорові навички і спостережливість.
4. Виховувати співацьку та слухацьку культуру, любов до українських народних танців, класичної музики, естетичний смак.
Обладнання. Музичний інструмент. Мультимедійна презентація. Музичний центр, диск. 

Тип уроку. Урок поглиблення теми.

СТРУКТУРА УРОКУ
I.    Організаційний етап.
Добрий день, вам, добрий день!
В світі музики, фантазії, пісень.
Добрим будь, щирим будь
Із мистецтвом у дивну путь!
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку.

Урок сьогодні незвичайний.
 Хай буде він для вас повчальний.
  А ну ж на мене подивіться
  І весело всі посміхніться!
З вашими чарівними посмішками, з гарним настроєм продовжимо ознайомлення з чарівним світом мистецтва. Ми поринемо у чудовий світ музики та  продовжимо тему, яку розпочали на минулому уроці, «Народні танці». Такожпродовжимо знайомство з історією виникнення танців інших народів, особливостями їх звучання та виконання,пригадаємо українські народні танці та розучимо на весь світ відому пісеньку.
Тож, вирушаємо у нашу танцювальну подорож.
 А перед тим, як ми  почнемо подорож, я хочу запропонувати  вам взяти ось такі квитки, які допоможуть вам орієнтуватись у світі танців.
     Народні танці в кожній країні має свої певні особливості, що залежить від менталітету народу.
     Кожен народ має свої танці, які є своєрідною візитною карткою країни. 
Польські народні танці
Народні танці Польщі з давніх часів і до цих пір популярні по всьому світу. Хоча, вони з’являлися в Польщі, але з часом завойовували танцювальну культуру всього світу, стаючи найпопулярнішими бальними танцями. Польські танці привертають увагу глядачів своєрідною музикою, характером виконання і барвистістю костюмів, в які одягаються танцюристи.
Існує декілька польських народних танців, а саме полонез, мазурка, краков’як та полька. Всі ці танці мають свої особливості, і в кожному регіоні танцюють їх по-різному. Причому кожен з цих танців має свійоригінальний костюм, в якому виступають танцюристи.
Найпершим польським танцем вважається полонез, він воістину польський і навіть його назва перекладається як польський. Полонез припускає помірний темп, в основному він виконувався на балах і являв собою урочистий хід танцюристів. Цей танець або виконувався на початку балу, або не виконувався взагалі. Дуже довгий час полонез вважався весільним танцем, проте потім він змінив деякі свої риси, і став обов’язковим танцем на всіх урочистостях і святах.
Найбільш популярним польським танцем є мазурка. Цей танець має більш швидкий, незвичний після полонезу, темп і тим самим стає більш цікавим для танцюристів. У дев’ятнадцятому столітті мазурка стала популярною не тільки на батьківщині в Польщі, але й у всьому світі, завоювавши звання одного з найбільш популярних бальних танців у багатьох країнах. Однак танець був доступний малому числу любителів балів, так як вимагав спеціальної підготовки.Всі танці Польщі, загалом, і кожен окремо є культурною спадщиною цієї країни, вони несуть в собі настрій, характер і ментальність нації. Одним з найцікавіших польських танців вважається  краков’як. Цей танець відрізнявся від інших своїм швидким темпом і чітким ритмом, тому по початку його виконували тільки чоловіки. Проте, з часом у нього була додана жіноча партія і він став парним. Краков’як вніс вагомий внесок у розвиток як польської, так і всієї світової танцювальної культури.
    Полька – парний танець у швидкому темпі. Запального, жартівливого характеру
Російські народні танці
Російські народні танці — це серце народу, його прагнення розкрити свою душу і, звичайно, таланти. Вони поважні і мелодійні, все в них таке рідне, близьке, сердечне. Одні назви їх вже говорять про це. Наприклад, є такі, як «Камаринська»,  «Бариня», «Кадриль»
Російські народні танці дбайливо, по дорогоцінним крупицях, з покоління в покоління передаються як велика культурна спадщина, нащадкам часом здається, що це зовсім нескладні рухи, але за рахунок пластики і неквапливих рухів вони перетворюються в чудовий танець. Широкі жести, часті поклони, гордо піднятий підборіддя, яскраво виражене гідність — ось основні елементи російського танцю.
З раннього дитинства ми стикаємося з древнім проявом культури танцю росіян - хороводами. Хто не водив найпростіший хоровод на день народження: свій чи друзів? Сама постановка в коло і міцний потиск руками символізує єднання та міцні зв’язки між людьми. Хоровод водили в основному жінки у довгих сукнях з кокошники на голові. Казка, а не танець!
Кожна танцівниця могла показати свою особливу грацію в повороті голови, русі рук, посмішці. У хороводі, вона могла демонструвати свою стать, пластику і величавість. Хоровод — це такий же дуже древній танець, як і наша історія. Одяг для хороводів одягалася найкраща. Зазвичай це були яскраві сарафани, атласні стрічки і невеликі хустки, які дівчата тримали в руках, оскільки вони теж були частиною танцю.
Адже не секрет, що саме тут серця молодих починали шукати один одного, і саме в танці можна було висловити симпатію до хлопця або дівчину.
Танці Іспанії
Іспанський танець - це пристрасть , вогонь , гітара , кастаньєти , темперамент південних жителів і граціозне тіло іспанок. Іспанський танець має безліч особливостей в оформленні. Історія іспанського танцю - це історія всієї Іспанії .
Іспанський танець відомий ще з давніх часів далеко за межами самої Іспанії . Мистецтво це розвивалося під впливом усіх племен і народів , які коли-небудь населяли півострів. Племена , що жили на самому початку існування держави , створювали свої засади , свята і традиції. І в багатьох областях Іспанії сьогодні збереглися саме ті народні танці. Або , принаймні , збереглися основні па народних племінних танців.
На іспанський танець впливали не тільки порядок життя , що населяли її народів , а й їхні музика. Сьогодні в іспанському танці можна побачити відображення життя Кельтів , мавром , євреїв і циган з Індії та Пакистану.
Фламенко
Найвідоміший танець Іспанії - це фламенко. Фламенко - це істинний мікс усіх танцювальних традицій народів , які населяли колись Іспанію. Прийнято вважати , що прабатьками фламенко стали цигани. Але є теорія про те , що слово « фламенко » - це назва фламандських солдатів , які несли себе завжди впевнено і гордо , були одягнені по- особливому. Всі ці якості притаманні і циганам , і сучасному фламенко. Сьогодні цей національний танець вважають іспанським , циганським і арабським одночасно.
Болеро
Назва танцю походить від слова « Volar » - літати . Споглядаючи цей танець , складається враження, що танцюристи літають над сценою. Виповнюється цей танець у супроводі гітари і кастаньєт . Танцюють його кілька пар.
    Але сьогодні ми більш детально зупинимось на двох танцях и перший – це чардаш. Усім відомий угорський танець чардаш. Він складається з двох частин.: Повільної, патетичної та швидкої, стрімкої. Чардаш танцюють чоловіки і жінки. Жінки одягнені в традиційні широкі спідниці, зазвичай червоного кольору, які під час кружляння набувають характерної форми. Ми познайомимось з чардашом, який написав італійський композитор 
ІІІ .Слухання музики
Вітторіо Монті, «Чардаш» для скрипки і фортепіано
Відомості про композитора
Вітто́ріоМо́нті( народився у 1868 помер у 1922 ) — італійський скрипаль і композитор, відомий у свій час викладач гри на скрипці і мандоліні, авторзнаменитого «Чардашу», написаного за мотивами мелодій угорських народних танців. Народився в Неаполі, навчався там  у консерваторії.
У 1900 році став диригентом у музичному концертному залі «Париж-Концерт». Як композитор написав кілька балетів, коротких оперет, інструментальних, вокальних і скрипкових п'єс.
Однак свого часу пережило лише одне його твір - « Чардаш » , невелика (середня тривалість 4,5 хвилини) салонна п'єса для скрипки або мандоліни в супроводі фортепіано , створена на основі угорських народних танцювальних мелодій.   Це — коронний номер циганського репертуару.
Слухання. Перегляд відео
Аналіз прослуханого твору
-Який характер танцю? 
-Скільки частин у творі? 
-Які за характером ці частини? 
-З поданих слів оберіть ті, які характеризують чардаш: запальний, бурхливий, мрійливий, повільний, швидкий, маршоподібний.
Надзвичайно темпераментною є вірменська  лезгинка. Образи, які використовують у ній танцюристи, вражають уяву навіть досвідчених глядачів. Дівчина рухається в образі «лебедя», зачаровуючи граціозною поставою і плавними рухами рук. Хлопець рухається в образі «орла», чергуючи повільний і стрімкий темпи, які дівчина має враховувати, змінюючи темп виконання свого танцю.
Відомості про композитора
Арам Ілліч Хачатурян (1903-1978) – вірменський композитор, диригент, педагог. До 19 років він не знав нотної грамоти, не чув симфонічного оркестру, не відвідував оперних і балетних вистав. Але музика постійно звучала в його родині. З малих років Арам слухав майстерний спів батька під акомпанемент народних інструментів, рідні вірменські пісні, які співала мати. Хлопчик не міг не полюбити музику. Враження дитинства, тонке відчуття і прихильність до народної музики Кавказу – через багато років усе це проявилось у його творчості. Музичну освіту здобув у Московській консерваторії, писав музику в різних жанрах. У спадщині композитора – балети «Гаяне» і «Спартак», інструментальні концерти, п’єси для віолончелі та фортепіано, музика до кінофільмів.
Балет "Гаяне" розповідає про те, як простадівчина-горянка допомогла затримативорожогодиверсанта-паршютіста, який хотівзірвати роботугеологорозвідувальноїекспедиції.
Слухання. А.Хачатурян, лезгинка з балету «Гаяне»
Перегляд відео
Порівняйте прослухані танці. У чому їх особливості? Які засоби музичної виразності підкреслюють їх характерні риси?
-    Пригадайте, а які українські народні танці вам відомі?(гопак, аркан, козачок)
-    Тож давайте з вами спробуємо згадати рухи нашого танцю гопака
IV.Фізкультхвилинка  («Лісовий гопачок»)
V. Хоровий спів
Сьогодні ми розучимофранцузьку народнупісеньку«Танець каченят»
-    Зараз я її виконаю, а ви уважно прослухайте і визначте її характер? (Художній показ пісні).
-    Бесіда.
-    Який характер музики у пісні? 
-    Про що в ній розповідається?
-    Чим вона вам сподобалась?
-    Чи можна під неї танцювати? 
-    Приготувались всі до співу. 
-    Розспівування ().
-    Розучувати пісню будемо по фразах. 
-    Я співаю перший куплет, а ви всі уважно слухаєте, слідкуєте за рухом мелодії.
-    Розучування пісні.
-    Чи помітили ви, діти,що в нас на уроці присутнє каченятко, і воно щось дуже засумувало.
-    Що трапилось, маленьке каченятко?Привіт, всім! Я чую, що ви співаєте мою пісеньку. Але я бачу, що ви не танцюєте. Зараз  ми з вами розучимо і рухи.  І будемо відриватись на повну! Ви готові? 
VІ.Підсумок уроку.Ось і завершили нашу цікавутанцювальнуподорож. Танець, як і пісня, є уособленням народу, його духу, почуттів.
Вправа «Мікрофон» 
-    Сьогодні на уроці ми старались чути, відчувати, бачити, фантазувати, творити.
-    Що ж цікавого ви дізнались на уроці?
-    З танцями яких країн ви познайомились?
-    Що найбільше сподобалось?
-    Що бажаєте почути наступного разу?
-    Оцінки отримують…!
VІІ.Рефлексія
-У вас на партах сонечко. Зобразітьумовно ваш настрій від уроку.
 -Дякуювам за роботу!
-Урок закінчено!
-   До побачення!

Категорія: Педагогічна діяльність | Додав: irunka
Переглядів: 419 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту