П`ятниця, 03.05.2024, 20:30
Сайт Остапчук Ірини Іванівни, учителя музичного мистецтва
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Мої файли [2]
Науково-методична діяльність [3]
Педагогічна діяльність [8]
Позаурочна діяльність [1]
Виховна робота [1]
Дистанційне навчання [3]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Файли » Педагогічна діяльність

Інструменти – символи народів. Як не любити той край…
22.02.2018, 23:22

Предмет: музичне мистецтво та літературне читання.
Урок №11
Тема уроку
: Інструменти – символи народів.
                      Як не любити той край…
Матеріал до уроку: Володимир Сосюра. «Як не любити той край…», Ліна Костенко. «Усе моє, все зветься Україна».
Мета: Поглибити знання учнів про музичні інструменти – символи українського народу (сопілка, трембіта). Ознайомити з жанром інструментальної музики та поняттям «рапсодія». Вчити дітей емоційно сприймати музику, розповідати про вплив музичного мистецтва на людину, висловлювати свої враження від прослуханої музики . Розвивати вокально-хорові навички, художнє мислення, естетичний смак. Виховувати любов до музики рідного народу.
Удосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів; вчити виділяти головне, аналізувати, висловлювати свої міркування, інтонацією передавати настрій твору. Розвивати зв’язне мовлення, вміння бачити та відчувати красу поетичного слова. Виховувати любов до Батьківщини.
Тип уроку: інтегрований
Обладнання уроку: музичний інструмент, комп’ютер, мультимедійна презентація, підручники, виставка музичних інструментів: бандура, сопілка, бубон, рубель, плакат «Українські народні музичні інструменти»; карта України, сердечка, аудіозапис поезії «Усе моє, що зветься Україна», блокноти – записники «Пишу для себе», книжечка «З Україною в серці» та матеріали для її створення, смайлики, пам’ятка «Музичні інструменти».
Структура уроку
Вхід під музику
І. Організаційний етап.
1. Музичне вітання.
Любі хлопчики і дівчатка 
Знаєм безліч ми пісень
Заспіваєм для початку:
«Добрий день, всім, добрий день!»
2. Речівка: 
Продзвенів …
Починається …

Сьогодні ми будемо діяти…
- Активно!
- Думати…
- Оперативно!
- Сперечатись…
- Доказово!
- Для всіх…
- Обовʼязково!
    Я посміхнуся вам, а ви посміхніться одне одному і подумайте, як добре, що ми сьогодні разом. Ми спокійні, добрі, привітні, ласкаві. Ми всі здорові. Глибоко вдихніть і видихніть. Видихніть вчорашню образу, злість, неспокій. Забудьте про них. Вдихніть у себе свіжість осіннього ранку, тепло сонячних променів, чистоту річок. 
Девіз уроку: « Правильно читаємо,чітко розмовляємо, гарно співаємо»
3. Гра «Шифрувальник»
- Який зараз урок? Як можна назвати його по - іншому?
4. Вправа «Очікування».
Поміркуйте і скажіть, яким ви бачити урок? (цікавим, навчальним, проблемним).
- А якими ви уявляєте себе на уроці? (уважними, зібраними, активними, наполегливими).
    Я бажаю вам гарного настрою і дбайливого ставлення одне до одного, бо ми живемо з вами у найкращій країні.
5. Ґронування «Україна».
- Як по-іншому можна назвати Україну?
- Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слово «Україна»?
Назвати слова – назви предметів; слова – ознаки предметів; слова – дії предметів, повʼязані зі словом «Україна».
6. Сенкан «Україна».
- Прочитайте свої сенкани. А тепер подаруйте своїй Україні тепло своїх сердець і прикріпіть їх до карти.
ІІ. Етап підготовки учнів до активного засвоєння знань.
    Сьогодні ми продовжимо говорити про рідний край, про Україну, щоб ще більше поглибити свої знання та дізнатися нове. 
    В кожної країни є свої святині. Це державні символи, народні символи та обереги, які українці здавна шанують і люблять. А ще Україна – це українська пісня та українські народні музичні інструменти.
ІІІ. Етап засвоєння нових знань.
Музичне мистецтво:
1. Музикознавчий матеріал.
    У житті народу завжди залишалося місце для музики. А символами та оберегами нерідко ставали… музичні інструменти. У кожного народу є свої улюблені інструменти. В Африці популярні ансамблі і навіть оркестри барабанщиків. Російські музики використовують балалайки та гармоні, дерев’яні ложки і глиняні іграшки-свищики. Улюблений інструмент шотландців - волинка. Оркестри волинщиків гордо крокують вулицями, поширюючи лункі народні мелодії.
    Перенесемося на західні землі України, до мальовничого карпатського краю. Надзвичайно своєрідними тут є природа, побут народу, національне вбрання і ,звичайно, ж музика, її колорит  і музичні інструменти.
    Музичними символами України  вважають сопілку і трембіту, кобзу та бандуру. Популярні в українських музик й інші інструменти слов’янських народів: скрипка, цимбали, бубон, басоля та ін. А ще - створені з побутових речей дивовижні «музичні» прилади: пилка, коса, рубель і качалка, склянки, відра та ін. Завдяки такому розмаїттю народна  музика набуває неповторного національного колориту. Ще недавно бузиною
я росла попід горою.
Відрізали гілочку,
зробили … (Сопілочку)
    Сопілка - улюблений інструмент українських музик. З давніх часів жодне народне свято не обходилося без її веселого й задумливого, запального та журливого співу. А виникла сопілка багато тисячоліть тому зі… звичайного очеретяного стебла. Саме воно є пращуром усіх духових інструментів: дерев’яних (флейти, кларнета, гобоя) і металевих (сурми, туби, валторни).
Слухання звучання сопілки
- Яка пісня сопілки?
    Від стародавньої  сопілки  походить  також  уславлений український інструмент трембіта, яку ще називають карпатським рогом. Лункі «голоси» пастуших трембіт линуть на кілька кілометрів, гулкою луною озиваючись у горах. Зазвичай ці «співучі  труби» дуже великі, нерідко понад два метри завдовжки. Проте ці велетенські інструменти є дуже легкими, тому що традиційно трембіти виготовляють з тонкої деревної кори. Слухання звучання трембіти.
- Яка мелодія у трембіти?
- Порівняйте звучання цих інструментів?
         Звучання українських інструментів передав у творі «Гуцульська рапсодія» композитор з Полтавщини Георгій Майборода. Цю музику написано для симфонічного оркестру, але вже у вступі слухачі чують звучання… трембіти. Її «голос» зображають дерев’яні духові інструменти. А ще у рапсодії звучать справжні народні мелодії, наприклад, заспів  пісні «Верховино, світку ти  наш». Його музика ллється плавно, широко та повільно. 
    Прослухаймо фрагмент рапсодії та простежте, які українські музичні інструменти звучать у творі?(сопілка, трембіта) 
2. Слухання музики. Георгій Майборода. «Гуцульська рапсодія» (фрагмент).
- Які музичні інструменти ви почули?
- Які картини «намалювала» вам музика? 
- Поміркуйте, чому композитор використав мелодію  народної пісні та зобразив звучання трембіти ? (розгортається розповідь про життя та й природу мальовничого Прикарпаття, його колорит)
Запам’ятайте!
    Рапсодія — музичний твір, написаний на теми народних пісень та танців.  Жанр рапсодії популярний в інструментальній музиці. Вправа «Незакінчене речення»
І як висновок, закінчіть речення :
У творі «Гуцульська рапсодія » ми чуємо українські музичні інструменти…(сопілка, трембіта)
3. Фізкультхвилинка «Коломийка»
    Пропоную продовжити подорож по Карпатському краю і приєднатися до веселої коломийки. 
Коломийка – це українська народна гуцульська пісенька типу частівки.
(Виконання елементів коломийки)
4. Вокально-хорова робота. 
Ми вивчимо українську народну пісню «Верховино, світку ти наш», яку використав у своєму творі Г. Майборода.
- Зараз я її виконаю, а ви уважно прослухайте і визначте її настрій. (Художній показ).
- Порівняйте звучання пісні з фрагментом «Гуцульської рапсодії» Г.Майбороди. 
- Що оспівується у пісні?( висловлена безмежна любов до рідного карпатського краю, оспівана неповторна краса природи)
- Чи є відмінність між заспівом і приспівом у пісні?    (музика виразна, чітка та емоційна, відбувається розвиток у пісні)
- Приготувались всі до співу. 
 Спинки рівні, як тростинка,
 Ручки вниз чи на колінка.
- Розспівування :
  Ой співанки-коломийки, в'язанку з них в'яжу,
  Як попросять заспівати, я ся не відкажу.
- Розучувати пісню будемо по фразах. 
- Я співаю перший куплет, а ви всі уважно слухаєте, слідкуєте за рухом мелодії.
Розучування пісні.
-Краса українського краю зображена не лише у музичних творах, а й у віршах.
Літературне читання:
1. Робота зі скоромовкою.
Ось осінні йдуть дощі,
Все блищить: трава, кущі,
Парасольки і плащі.
Ось осінні йдуть дощі.
2. Інтонування речень різних за метою висловлювання.
Рідна Україна - найкраща у світі.
Чи можливо жити без Батьківщини?
Бережіть і любіть славну Україну!
Учитель: Так, діти. Україна - це наша найдорожча у світі Батьківщина. Їй присвячують свої вірші українські письменники. Один з них Володимир Миколайович Сосюра.
3. Розповідь про В.Сосюру. 
Володимир Миколайович Сосюра - відомий український письменник, лауреат державної премії імені Т.Г.Шевченка, наш земляк, він народився в Дебальцево Донецької області. Писав вірші про Україну про рідний край.
4. Робота над віршем В.Сосюри «Як не любить той край…»
1) Виразне читання вірша вчителем. 
Діти, закрийте очі і уявіть картини, які змальовує поет.
2) Слухання вірша.
- Чи сподобався Вам вірш? Який край змальовує поет? (вірш мені сподобався, тому що поет змальовує рідний край, край, де людина народилася, вперше почала ходити , зростати, любуватися красою рідної природи).
3) Читання вірша учнями самостійно.
4) Робота над змістом вірша.
- Що автор підкреслює у вірші? Автор підкреслює, що світ, який оточує людину, прекрасний. Про це він пише так: «Солодкий дивний світ, що ми звемо життям»
- З якими почуттями потрібно його читати? (вірш потрібно читати з почуттям гордості за свій край, тому що не можна не любити край, де ти народився)
- Як ви вважаєте, поет запитує чи стверджує «Як не любить той край!» (Я думаю, поет стверджує: «Як не любить той край», бо він сам його любить)
- З якою інтонацією, у якому темпі будете читати вірш? (Ніжна інотонація, почуття радості та теплоти).
- Яким він описує людське життя? З чим його порівнює?
5) Виразне читання вірша учнями.
- Які почуття передає поет у вірші?
- Чим він захоплюється?
- Яким він описує людське життя? З чим його порівнює?
5. Робота над віршем Ліни Костенко «Усе моє, все зветься Україна...»
1) Слово вчителя. Видатна поетеса, наша сучасниця Ліна Костенко оспівує красу рідного краю так сильно і натхненно, що її слова хочеться запам’ятати.
2) Аудіозапис.
3) Робота в парах. Словникова робота. Читання учнями тлумачення слів.
Сліпну від краси - все таке гарне, як сонце, що аж очі закриваються.
Не тямлю - не розумію.
Незрадливий - вірний, не здатний на зраду.
Спинись і з Богом говори - краса вічна, як Бог.
Нетлінна - вічна.
Усе як є - усе, що є на землі (дороги, явори…)
Усе моє - все, що зветься Україна.
4) Гра «Бджілки». Самостійне напівголосне читання вірша учнями в парах.
 -З якою інтонацією, в якому темпі будете читати вірш?
- Де зробите найбільшу паузу?
- Які слова прочитаєте з більшою силою голосу?
5) Виразне читання вірша учнями.
7) Гра «Добери риму». 
Краси - ... (ліси). Диво - ... (незрадливо). Явори - ... (говори). Україна - ... (нетлінна).
IV. Етап закріплення нових знань.
- А зараз перевіримо отримані знання на уроці. Попрацюйте, об’єднавшись у групи.
1. Тести.
1.Музичні символи України – це:
а) сопілка і трембіта;
б) фортепіано і скрипка.
2. Красу карпатського краю змальовує твір:
а) Г. Майбороди «Гуцульська рапсодія» ;
б) Ф. Шопен «Вальс».
3. Г. Майборода у творі «Гуцульська рапсодія» передав звучання:
а) польських народних інструментів;
б) українських народних інструментів.
4. Рапсодія – це:
а) музичний твір, написаний на теми народних пісень та танців;
б) жартівлива пісня.
5. Коломийка – це:
а) пісня – романс;
б) українська народна гуцульська пісня.
- А зараз ми перевіримо(вчитель читає вірні відповіді).
- Підніміть руки, хто виконав правильно…хто допустив помилки.
2. Бесіда:
- Яка головна думка прочитаних віршів? (Потрібно любити свою землю)
- Прочитайте із блокнотів – записників свої твори «За що я люблю свою Батьківщину».
2. Виготовлення книжечки «З Україною в серці».
Україна живе у серці кожного українця. Де б ти не був, завжди пам’ятатимеш свою рідну землю.
3. Підсумок уроку.
•    Зелений - колір нового. Що нового ти дізнався сьогодні на уроці?
•    Жовтий - колір дружби. Хто найкраще працював сьогодні на уроці?
•    Синій - колір правди. Як ти сам працював сьогодні на уроці?
•    Червоний - колір творчості. Які творчі завдання ти виконував сьогодні на уроці?
•    Фіолетовий - колір настрою. Який настрій у тебе після сьогоднішнього уроку?
V. Етап інформації учнів про домашнє завдання й інструктаж з його виконання.
- Виразно читати прочитані вірші.
- Розповісти батькам, друзям щось цікаве з сьогоднішнього уроку. 
- А на згадку про сьогоднішній незвичний урок вам залишиться книжечка, яку ви створили та пам’ятка про українські музичні інструменти.
Учні:
Діти України, квіти України!
Діти України чисті, як сльоза!
Діти України, квіти України!
Діти України - це ти і я!
- Бажаємо, щоб ваші душі були відкриті для добра і любові, бо саме вам творити майбутнє нашої Вітчизни.
 - Оцінки отримують…
4. Вихід з класу під музику. (Віночок українських народних мелодій)

Категорія: Педагогічна діяльність | Додав: irunka
Переглядів: 680 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту