П`ятниця, 03.05.2024, 23:43
Сайт Остапчук Ірини Іванівни, учителя музичного мистецтва
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Мої файли [2]
Науково-методична діяльність [3]
Педагогічна діяльність [8]
Позаурочна діяльність [1]
Виховна робота [1]
Дистанційне навчання [3]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Файли » Педагогічна діяльність

Джаз.
22.02.2018, 23:14

7 клас
Тема семестру
. Новаторство в музичному мистецтві.
Тема уроку. Джаз.
Мета уроку: ознайомити учнів із історією джазової музики, її жанровими рисами, видатними джазовими виконавцями; розвивати вміння аналізу музичного твору, художнього образу, вокально-хорові навички; збагачувати емоційно-естетичний досвід школярів; виховувати інтерес до музичної культури  XX століття, художні смаки, естетичні ідеали.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Музичний матеріал: негритянський спірічуелс «Lets my people go», Е. Фіцджеральд «Неllo, Dollу!», Поль Робсон «Блюз Сент - Луїз», М. Катричко «Хуртовина»
Обладнання: акордеон, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал, аудіозаписи музичних творів, картки характеристики елементів музичної мови.
                                                                         Джазовий музикант – це не виконавець.
                                                                         Він – творець, який будує на очах 
                                                                         у глядачів своє мистецтво.
                                                                                                                                     Луї Армстронг
Структура уроку
I. Вхід під музику. Організаційний момент.
1. Вхід учнів до класу у супроводі звучання негритянського спірічуелсу «Неllo, Dollу!». 
2. Музичне вітання «Музика чарівне диво». (Емоційне налаштування)
II. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми уроку.
Учитель. Сьогодні ми продовжуємо тему «Сучасна музика. Стилі та напрями». 
Вправа «Асоціативний кущ»
-    Пригадайте стилі та напрями сучасної музики? (рок, еренгбі, реп і т. д.)
-    Як ви гадаєтн, сучасну музику ми віднесемо до легкої чи академічної?
                                    Чути музика лунає,
                                    Модна, дзвінка, вищий клас.
                                     Її точно усі знають –
                                     Це відомий стильний джаз!
Тема уроку - «Джаз». Я пропоную провести не просто урок, а влаштувати джазову вечірку «Jam session». Так називались у Чикаго зібрання любителів джазу. Отож, запрошую вас на джазову вечірку «Jam session».
-    Для початку прошу вас розслабитися й налаштуватися на творчість. Заплющіть, будь ласка, очі і уявіть свою найзаповітнішу мрію в кольорах. 
-    Тепер погляньте на екран. 
-    На екрані яскрава картинка
-    Чи такою була ваша мрія?
-    Саме таким є джаз – яскравим, різнобарвним, витонченим.
III. Сприйняття і первинне усвідомлення нового матеріалу.
Учитель. Кожний музикант, який відвідував «Jam session», умів імпровізувати, демонструючи всю свою творчу фантазію і винахідливість. Панувала на такому зібранні імпровізація. Її ще називають «царицею джазу».
Словникова робота.
Імпровізація – це твір мистецтва, який створюється під час процесу виконання, або власне сам процес його створення.
Спробуємо і ми долучитися до вокальної імпровізації. На моє запитання «Як тебе звати», проспівати відповідь.(вокальна імпровізація)
Ось так поступово ми з вами входимо у світ джазу. Що означає поняття «джаз»?
Словникова робота.
Джаз – стиль музичного мистецтва, який виник на півдні США (Новий Орлеан) наприкінці XIX – початку XX століть у результаті взаємодії африканської та європейської музичних культур. 
Пізнавальний екскурс.
Учитель. Музиканти почали поєднувати енергійні ритми рабів, яких завозили з Африки, з простими мелодіями і співзвуччями європейців, які приїхали в Америку у пошуках кращого життя. Припускають, що саме слово «джаз» означало підбадьорюючий вигук у негрів.
Народився джаз у провулках річкових портів, у робочих селищах. Створювали його піаністи-аматори, віртуози на банджо та губних гармошках. Дуже часто джаз був їхньою єдиною радістю. Пізніше приєдналися труба, саксофон, контрабас, фортепіано та інші. Сьогодні ці інструменти будуть символами нашого уроку.
Характерними рисами джазу є:
-    Імпровізація.
-    Гострий і гнучкий синкопований ритм (синкопи – це зміщення акценту з сильної на слабку долю).
-    Широке вживання ударних інструментів.
-    Виразна манера виконання, що вирізняється великою емоційністю.
Витоки джазу. 
Класичний джаз сформувався на основі безлічі жанрових витоків, головні з яких спірічуелс, блюз, регтайм.
-    Розглянемо спірічуелс.
Спірічуелс – негритянський духовний піснеспів, що виник у середині XVIII століття. Негритянські спірічуелси народились під час церковної служби. Соліст, імпровізуючи біблійний текст, звертався до Бога та віруючих. А хор йому відповідав. При цьому виконання спірічуелса супроводжувалося ударами в долоні, притопуванням, невимушеними рухами тіла. Для спірічуелса характерне чергування варійованих реплік соліста з відповідними фразами хору.
У спірічуелсі поєдналися багатоголосся європейської музики та засоби і прийоми африканської музики.
-    Прослухайте негритянський спірічуелс «Lets my people go» у виконанні одного з найвидатніших джазових музикантів Луї Армстронга.
-    Визначте, яким є характер мелодії духовного твору? (Невимушений, щирий, витончений)
-    Який колектив виконує спірічуелс? (Соліст, хор і джазовий оркестр).
(Слухання музики. Негритянський спірічуелс «Lets my people go».)
Ритмічна імпровізація.
-    Давайте і ми поринемо в цей цікавий процес. Спробуємо зімпровізувати ритм. Для імпровізації потрібна джазова тема. Пропоную тему-фразу з найпопулярнішого спірічуелсу «Lets my people go». 
Обєднаємося у дві групи. Перша група буде створювати клацання пальцями на сильну долю; третя - плескатиме в долоні синкопований ритм. А я , з вашого дозволу, буду виконувати фрагмент спірічуелсу.
Групи вступають по черзі на кожне нове проведення вокальної теми.
Учитель. Що ж означає поняття блюз? 
Випереджальне завдання.
Блюз – це лірична сольна пісня, зазвичай сумного елегійного змісту. Назва жанру походить від англійських виразів «to fell blue» – бути сумним або «Blue devils» – «меланхолія», «хандра». Звідси і сприйняття блюзу як меланхолійного, скорботного.
Якщо за допомогою спірічуелса афроамериканці зверталися до Бога, то за допомогою блюзу вони звертались до людини. Блюзи були своєрідними 
піснями-сповідями. В них було відображено життя знедоленого народу – тяжка неволя, втрачена людська гідність, любов, гірка розлука й страждання, туга за домом, якого немає.
Співали блюзи під акомпанемент банджо, фортепіано чи губної гармошки.
-    Прослухаймо блюз Поля Робсона «Сент - Луїз».
-    Визначити, які почуття у вас виникають при слуханні фрагменту та записати їх, щоб наповнити торбинку почуттів?
-    Чи був присутній джаз у вашому житті раніше?
1923—1929 рр. — «золота ера джазу».
Це період розквіту бендів (джазових груп). До Нью-Йорка переїжджає оркестр Д. Еллінгтона, який привніс у джаз такий рівень складності, якого ще ніколи не було в розважальних оркестрах. Тоді ж зароджується джаз і в Росії. Перший оркестр у Москві організував В. Парнах.
-    Прослухайте та перегляньте фрагмент твору у виконанні біг – бенда Дюка Еллінгтона.
-    Якою є гра музикантів? (цікавою, емоційною) 
-    Що використовують музиканти виконують свою сольну партію?(імпровізацію)
Учитель. Знаменитою джазовою співачкою, зразком для співачок майбутніх десятиліть є Елла Фіцджеральд,  видатними  майстрами  джазової інструментальної музики – Дюк Еллінгтон, Чарлі Паркер. Першим зразком чоловічого джазового стилю став Луї Армстронг, Френк Сінатра.
-    Прослухайте пісню Е. Фіцджеральд «Неllo, Dollу!»
-    Проаналізуйте перша група засоби музичної виразності та друга група охарактеризуйте музику в кольорах?
    В історії джазової музики відомо численні напрями та стилі: кул-джаз, фрі-джаз, ф'южн, диксиленд, ритм-енд-блюз, соул, рок-н-рол, свінг, бі-боп, біг-біт, прогресив тощо.
     Поява музикантів неамериканського походження сприяла становленню багатьох національних джазових шкіл, зокрема й української. Після спаду інтересу до джазу в 90-х роках XX ст. він знову став набирати популярності в молодіжній культурі сьогодення.
МІЖНАРОДНИЙ ДЖАЗОВИЙ ФЕСТИВАЛЬ
«JAZZ BEZ 2017»
Грудень — це час, коли падає перший сніг, а дві країни — Польща та Україна — живуть джазом. Jazz Bez – транскордонний джазовий марафон. Це десятки нових міжнародних проектів, сотні музикантів, тисячі меломанів, безліч кілометрів. Jazz Bez – багато якісної, розумної, експериментальної, емоційної музики від виконавців з цілого світу. І, звичайно, традиційні джем-сейшени.
Луцький джазовий клуб представляє: один із найгучніших джазових фестивалів в Україні уже в деcяте прийматиме Луцьк.
IV. Хоровий спів
Джаз став основою для зародження нових сучасних жанрів, зокрема, рок-музики і естрадної пісні.
Виконання пісні. «Хуртовина», слова М. Сингаївського, музика М. Катричка.
Спробуйте виконати власну імпровізацію на мелодію приспіву під ритмічні клацання руками. Зімпровізуйте мелодію в джазовому стилі.
V. Узагальнення і систематизація вивченого.
Учитель. Мистецтво джазу – одне з найяскравіших культурних явищ XX століття, яке вражає всіх.
1. Висловіть своє враження від джазу, склавши асоціативний ряд: джаз – яскравий, приголомшливий, сучасний, енергійний, емоційний, щирий, цікавий, витончений…
2. Виберіть правильне твердження.
Батьківщиною джазу є:
1) Вашингтон.
2) Лондон.
3) Новий Орлеан.
4) Київ.
Що вважається царицею джазу:
1) Імпровізація.
2) Барабан.
3) Солістка.
4) Мелодія.
Основними витоками джазу є:
1) Спірічуелс.
2) Кантрі.
3) Блюз.
4) Рок-н-рол.
5) Регтайм.
Хто із перерахованих музикантів є найяскравішим представником джазу?
1) Фредді Меркюрі.
2) Луї Армстронг.
3) Елвіс Преслі.
4) Пол Маккартні.
5) Елла Фіцджеральд.
6) Дюк Еллінгтон.
VI. Оцінювання.
-    Слухайте джаз, відвідуйте джазові концерти, фестивалі.
 

Категорія: Педагогічна діяльність | Додав: irunka
Переглядів: 447 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту