Понеділок, 06.05.2024, 00:22
Сайт Остапчук Ірини Іванівни, учителя музичного мистецтва
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
Мої файли [2]
Науково-методична діяльність [3]
Педагогічна діяльність [8]
Позаурочна діяльність [1]
Виховна робота [1]
Дистанційне навчання [3]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Файли » Науково-методична діяльність

«Створення успішного освітнього середовища для формування соціальної та громадянської компетентності школярів»
01.03.2018, 21:53

                                                                                                                                                                                                                                 Шукай у дитині людину.
                                                                                                                                                                                                                                 Не загаси свічку в душі, не сплюндруй
                                                                                                                                                                                                                                 творіння природи.
Великому німецькому філософу ХІХ ст. Еммануїлу Канту належать досить багатозначні слова: „Два винаходи людини можна вважати найскладнішими: мистецтво управляти та мистецтво виховувати”. І сьогодні учителю, як нікому іншому, належить досконало володіти обома мистецтвами, щоб виховати інноваційну особистість учня: духовно багату, соціально адаптовану, фізично здорову, громадянина-патріота, „який розуміє своє значення у розбудові громадянського суспільства, бачить своє місце в ньому, самостійно обирає шлях, напрямок руху до сприйняття демократичних цінностей навіть у тому разі, якщо цей шлях буде тернистим.”
Життя сучасного українського суспільства у наш час зазнає глибинних змін, зумовлених особливостями культурного, економічного та політичного розвитку країни і світу. Світ сьогодні – це демократія, глобалізація, стрімкі соціально-культурні перетворення, інформаційний бум.
Одним із найактуальніших завдань сучасної освіти і виховання в Україні є створення умов для формування людини-громадянина, для якої демократичне громадянське суспільство є осередком для розкриття її творчих можливостей, задоволення особистих та суспільних інтересів. Це може забезпечити система громадянської освіти , що має на меті підготовку молоді до активної участі в житті демократичного суспільства і формування її громадянської компетентності.
Важлива роль у формуванні соціально орієнтованої особистості та становленні її громадянської активності належить школі і вчителю. Формування соціальної компетентності учнів і є найактуальнішою темою, що сприяє реалізації завдань сьогодення :
• забезпечення умов для розвитку творчої особистості дитини, її світоглядної позиції;
• виконання завдань Національної доктрини розвитку освіти;
• сприяння позитивній мотивації учнів до пізнавальної діяльності, потребі в самопізнанні, самореалізації та самовдосконаленні;
• забезпечення особистісно орієнтованої моделі навчання.
Головним завданням школи є підготовка учнів до самостійного життя, а суспільство потребує виховання громадянина з високим рівнем активності, цілісним баченням проблем, готовністю до їх вирішення.
Саме розвиток у особистості життєво важливих компетентностей може дати людині можливості орієнтуватись у сучасному суспільстві, інформаційному просторі, швидкоплинному розвиткові ринку праці, подальшому здобутті освіти.
Питання, які постають перед фахівцем, часто є несподіваними, не шаблонними, не передбачуваними інструкціями, вони потребують оперативного вирішення, нестандартного підходу. У професіях, де висуваються високі вимоги до кмітливості людини, «рівень навченості відіграє істотно меншу роль, ніж здатність швидко приймати відповідальні рішення у складній оперативній ситуації». На державному рівні економічно вигідно формувати особистість, яка спроможна і бажає вчитися та самовдосконалюватися протягом усього життя.
Соціальна компетенція – характеризує вміння людини повноцінно жити в суспільстві, брати на себе відповідальність приймати рішення, робити вибір, безконфліктно виходити з життєвих ситуацій, брати участь у діяльності демократичних інститутів суспільства.
Перед учителем сьогодні висувається складне завдання: потрібно не тільки давати суму знань, а навчити учнів орієнтуватися в цілому світі, щоб вони могли застосувати свої знання на практиці. Для розв’язання цих завдань учитель повинен застосовувати інтерактивні технології.
Інтеракція у навчанні націлена на розвиток в учнів навчальної та соціальної компетентності, зокрема: умінь роздумувати, аналізувати, порівнювати, узагальнювати, спостерігати, критично мислити, брати учать у дискусії, аргументувати думку, приймати рішення, спілкуватися у малих та великих групах; навичок оволодіння засобами самостійного отримання та обробки інформації з різноманітних джерел, проведення самостійних досліджень; навичок активного слухання, ефективної комунікації, та відповідальності за результати спільної діяльності.
Інтеративне навчання – це навчання, занурене у спілкування, в основі якого лежать принципи особистісно орієнтованого навчання, безпосередньої участі кожного учасника занять як шукача шляхів і засобів розв’язання проблем. Суть інтерактивного навчання полягає в тому, що навчання відбувається шляхом взаємодії всіх, хто навчається. Це співнавчання, в якому і вчитель і учні є суб’єктами. Учитель виступає у ролі організатора процесу навчання, лідера групи учнів.
Соціальна компетентність характеризується мірою сформованості вмінь, навичок повноцінно працювати в колективі, займати активну життєву позицію.
Групова навчальна діяльність — сукупна навчальна діяльність не­великих за складом груп. Для неї характерна безпосередня взаємодія між учнями, які стають активними учасниками процесу досягнення єдиної мети. Під час такої форми пізнавальної діяльності формуються основні компетентності учнів: соціалізація особистості, комунікативні вміння, критичність мислення, пізнавальні потреби та мотивація, організаційні навички. Важливою є роль групової діяльності в досягненні виховних завдань, оскільки формуються вміння прийти на допомогу, пояснити, перевірити, порадитися, самостійність і наполегливість. Розвивальні цілі навчання успішно реалізуються завдяки стимулюванню мислення школя­рів через контакти, обмін думками, оскільки прискорюються асоціативні процеси, збільшується їх цінність
Сучасна освіта переживає суттєві зміни, які пов’язані з організаційно-управлінською, правовою, економічною модернізаціями, визначенням нових цілей
відповідно до вимог інформаційного суспільства. Посилюється значення виховного потенціалу освітнього процесу, ролі громадянської освіти, розвитку демократичних
засад у навчально-виховному процесі загальноосвітнього навчального закладу й організації соціальної практики учнів. Соціальне замовлення вимагає від системи
освіти здійснення підготовки активної, конкурентоспроможної особистості, компетентної у розв’язанні життєвих, професійних проблем, готової до виконання
громадянських обов'язків, відповідальної за власне благополуччя і розвиток своєї країни. З огляду на це, важливим стає формування громадянської компетентності учнів протягом навчання у загальноосвітньому навчальному закладі. Суттєвого значення у процесі формування громадянської компетентності учнів
набувають інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) як сучасні інструменти, що значно розширюють можливості взаємодії учасників навчально-виховного процесу .
Важливим є бути обізнаним з основними поняттями в галузі громадянської освіти.

Ключовими поняттями є:
– громадянська освіта — навчання, спрямоване на формування знань про права й обов'язки людини і пов'язане з формуванням соціально-політичної
компетентності особистості в суспільній сфері, яка передбачає, перш за все, політичну, правову й економічну освіченість і здатність керуватися відповідними знаннями в умовах кардинальної перебудови суспільства [4];
– громадянська компетентність — це одна з ключових компетентностей особистості, яка охоплює її здатність до політичного аналізу і судження, здатність і навички пошуку й усвідомлення інформації, використання медіа- засобів і комунікації для участі в публічних дискусіях і процесах прийняття рішень, здатність демократичного прийняття рішень і дії .
Громадянська освіта має бути спрямована на формування в учнів громадянської свідомості, яка допомагає краще орієнтуватися у складних процесах суспільного життя,
виборі життєвих цінностей, позицій та ін., що допоможе їм адаптуватися до швидкого розвитку сучасного інформаційного суспільства, що відображено у Державних
стандартах освіти і навчальних програмах початкових і старших класів. Одним із головних завдань сучасної освіти в Україні, на думку Пометун О. І., є
створення умов для формування особистості, для якої демократичне громадянське суспільство є осередком для розкриття її творчих можливостей, задоволення особистих
і суспільних інтересів .Вітчизняні дослідники Іванюк І. В., Овчарук О. В., Терещенко А. Б. відзначають, що посилення інтересу до громадянської освіти в Україні тісно пов'язане із суспільними процесами: зміни на геополітичній мапі світу; відродження демократій; встановлення нових, демократичних урядів і політик; зміни у суспільній свідомості; виокремлення загальнолюдських демократичних цінностей;реформи у суспільному, економічному, політичному житті; реформи в освітніх системах та ін. Особливе значення у розвитку громадянської компетентності учнів надається виховному процесу, який відбувається завдяки різним виховним заходам, як,
наприклад, позакласні виховні години, навчальні проекти та ін. Важливим для вчителя є володіння необхідним дидактичним інструментарієм для впровадження громадянської освіти в школі. Саме тому слід звернути увагу на форми і методи розвитку громадянської компетентності, які є найефективнішими в навчально- виховному процесі школи. Доречним є метод навчальних проектів. Слід зауважити, що крім зазначених навчальних предметів, важливу роль у
впровадженні громадянської освіти у навчально-виховний процес відіграє міжпредметний підхід ,що значно розширює можливості формування громадянської
компетентності і підвищення її рівня в учнів. Значну роль у громадянському вихованні учнів відіграє позакласна виховна робота. Громадянські якості формуються в процесі безпосередньої участі дітей у виховних заходах, які відбуваються у різних формах: це бесіди, диспути, зустрічі, тематичні конференції, участь у пошуково-дослідницькій роботі, екскурсії та інше. «Ми виховуємо учня не як носія знань, а як людину, яка має жити в суспільстві і приносити йому користь.» ( В.О.Сухомлинський)

 

 

 

 

Категорія: Науково-методична діяльність | Додав: irunka
Переглядів: 676 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту